Projekt logo nie należy do prostych zadań. Na efekt końcowy składa się wiele elementów. Dobre logo to nie tylko pomysł, to także wiedza, doświadczenie i realizacja. Skupmy się na tym ostatnim – jak krok po kroku jak przebiega proces projektowy logo? W tym tekście dzielimy się wiedzą. Usiądź wygodnie i zaczynamy 🙂

Insight, czyli zrozumienie potrzeb klienta

Projekt logo zaczynamy od kroku zwanego Insight, czyli zrozumienia potrzeb naszego zleceniodawcy i identyfikacji jego istotnych problemów. Na tym etapie prowadzimy rozmowy i zgłębione wywiady. Przeprowadzamy także dokładny research, aby dokonać rozpoznania specyfiki branży oraz firmy dla której tworzymy logo. Dopiero teraz jesteśmy w stanie prawidłowo wykonać analizę sytuacyjną. Powinniśmy poznać również konkurencyjne marki i ich identyfikacje wizualne. Musimy wiedzieć, co już jest na rynku i czego ewentualnie się wystrzegać. Mając taką bazę możemy zagłębić się w proces myślowy konsumenta.

Kluczowa strategia

Projekt logo i strategia? Może Cię to dziwić, ale tak właśnie wygląda profesjonalna praca nad tworzeniem loga, a przemyślana strategia jest jego nieodzownym elementem. Na tym etapie skupiamy się na stworzeniu strategii, aby logo mogło być łatwo i przyjemnie wykorzystywane na wszystkich nośnikach, a zleceniodawca nie został niczym zaskoczony podczas użytkowania swojego wymarzonego znaku firmowego. W tym miejscu należy skupić się na szczegółowym planowaniu cyklu projektowo-realizacyjnego, opracowaniu harmonogramów i wypracowaniu strategii komunikacji.

Koncept idealny

Kolejnym krokiem w tworzeniu projektu logo jest opracowanie indywidualnego konceptu dla marki. Nie jest to łatwe zadanie, gdyż musi on skutecznie komunikować cechy marki, a jednocześnie być spójny z całym wizerunkiem firmy. Od strony praktycznej na tym etapie opracowujemy projekt wstępny i przygotowujemy warianty rozwiązań, a następnie weryfikujemy projekt wstępny. Wszystkie powyższe czynności wymagają wiedzy oraz doświadczenia zespołu projektowego.

Praktyczna realizacja

Nareszcie, mając przygotowaną całą koncepcję teoretyczną możemy zabrać się do praktycznej realizacji naszego projektu logo. Zaczynamy od przenoszenia wszystkich stworzonych do tej pory szkiców do przeznaczonych do tego programów graficznych. Na tym nie koniec. Czeka nas jeszcze praca nad dopracowaniem szczegółów, czyli m.in. projektowanie szczegółowe i koordynacja projektów cząstkowych, ustalenie zmian projektu, które są dopuszczalne podczas jego wdrażania i ostateczna weryfikacja projektu szczegółowego.

Wizualizacja i księga znaku

Nareszcie gotowe! Po wielu godzinach kreatywnej pracy mamy projekt logo! To jednak jeszcze (przynajmniej dla profesjonalistów) nie koniec dzieła. Wszyscy jesteśmy wzrokowcami. Pamiętaj, jeśli zależy Ci na właściwym i pozytywnym odbiorze projektu dobrym pomysłem będzie przygotowanie jego wizualizacji. W skrócie stworzenie dla klienta przykładu zastosowania loga na konkretnych produktach np. wizytówkach, kubkach, długopisach itp. Aby podkreślić swój kunszt, warto opracować także księgę znaku, czyli instrukcję stosowania logo.

Tworzenie projektu logo to ciężka, wielogodzinna praca wymagająca rozbudowanej wyobraźni. Jak w każdej pracy przychodzą kryzysy, jednak radość z gotowej pracy i zadowolenie klienta znacznie przewyższają chwilowe zwątpienia 😉